PODRÓŻE PO JAPONII

SZYBKIE POCIĄGI W JAPONII, CZYLI KOLEJ SHINKANSEN

Nawet 285 km/h, średnio kilkadziesiąt sekund opóźnienia, brak przepychanek przy wejściu do wagonów i głośnych rozmów telefonicznych. To, co dla Polaków, przyzwyczajonych do standardu PKP, pozostaje w sferze marzeń, dla Japończyków jest codzienną rzeczywistością. Shinkansen to jedna z najszybszych kolei na świecie i symbol technologicznej potęgi Japonii.

Najszybszy pociąg świata

603 km/h – od 2015 roku Japonia dzielnie broni kolejowego rekordu prędkości. Pytanie o niezwykłą szybkość maszyny nasuwa się samo – czy ten pociąg lata? Otóż, dokładnie tak – on lata! Kosmiczna prędkość, jaką udało się osiągnąć podczas japońskich testów, możliwa jest dzięki zaawansowanej technologii poduszek magnetycznych, które unoszą maszynę nawet 10 cm nad ziemią. W wyniku interakcji magnesów i elektromagnesów, znajdujących się na torach oraz w pojeździe, powstaje silne pole magnetyczne, które sprawia, że pociąg niemal zupełnie traci kontakt z podłożem. Umożliwia to minimalizację strat prędkości, wynikających z tarcia kół o szyny i pozwala maszynie „latać”.

Japoński maglev (ang. magnetic levitation) to jednak na razie wyłącznie prototyp. Jedyną komercyjną linią magnetycznej kolei na świecie (o długości zaledwie ok. 30 km) jest jak dotąd Transrapid Szanghaj, kursujący na szanghajskie lotnisko. W Japonii podobnym pociągiem będzie można przejechać się dopiero w 2027 roku. Magnetyczna kolej będzie kursować z Tokio do Nagoi, skracając czas podróży ponad dwukrotnie. Trasę o długości 286 km, której pokonanie zajmuje obecnie 88 minut (szybkim pociągiem normalnotorowym), będzie można pokonać nawet w 40 minut! Do 2045 roku trasa ta ma zostać wydłużona o kolejne 153 km. Podróż z Osaki do japońskiej stolicy będzie wtedy zajmować nieco ponad godzinę!

Szybka kolej w Japonii – jak działa shinkansen

Na razie na japońskich trasach kursują wyłącznie bardziej tradycyjne pociągi normalnotorowe. Jednak już teraz Shinkansen może pochwalić się niezwykłą – w porównaniu do polskich standardów – prędkością i jakością usług. W komercyjnym użyciu szybkie pociągi osiągają prędkość do 285 km/h, pozwalając na sprawne przemieszczanie się między najważniejszymi miastami Japonii. Transfer z Tokyo do Kyoto (ok. 500 km) możliwy jest np. w nieco ponad 2 godziny. Średni czas opóźnienia – wg danych ze strony przewoźnika – to natomiast 0,9 min.

Szybkie japońskie pociągi swoim wyglądem przypominają wydłużony pocisk, dlatego przez obcokrajowców nazywane są często „bullet trains” (ang. pociąg – pocisk). W pojazdach szybkich linii wszystkie siedzenia usytuowane są standardowo zgodnie z kierunkiem jazdy. Nie musisz więc obawiać się podróży twarzą w twarz z nieznajomym towarzyszem – chyba, że sam sobie tego zażyczysz. Jeśli podróżujesz z rodziną lub w większej grupie, możesz samodzielnie przestawić fotele tak, by były zwrócone do siebie.

W shinkansen obowiązuje również częściowa rezerwacja miejsc. Przed podróżą możesz więc zgłosić się z biletem do obsługi dworca po bezpłatną miejscówkę i wskazać wybrane przez siebie siedzenie. Wcześniej warto zapoznać się z trasą przejazdu, by wiedzieć, z której strony pociągu będzie można liczyć na ciekawsze widoki.

Cena komfortu – ile kosztuje shinkansen?

Shinkansen, czyli dosłownie „nowa linia główna” powstała w 1964 roku, by w czasie Igrzysk Olimpijskich umożliwić szybkie połączenia między Tokyo a Osaką. Dziś szybka kolej funkcjonuje na kilkudziesięciu różnych trasach, pozwalając skracać czas transferów nawet czterokrotnie. Przykładowo podróż z Tokyo do Kyoto, która standardowym pociągiem może zajmować nawet 8 godzin, dzięki szybkości shinkansen możliwa jest w ok. 2 godziny 15 minut. Za szybkość, komfort i wygodę nowoczesnych kolei trzeba jednak sporo zapłacić. Bilet z Tokyo do dawnej stolicy kosztuje aktualnie ok. 14000 jenów, czyli mniej więcej 400 zł. Planując podróż do Japonii warto więc dokładnie przemyśleć trasę zwiedzania. Jeśli miałoby się na niej znaleźć więcej kolejowych transferów, warto postarać się o specjalny bilet dla zagranicznych turystów. Japan Rail Pass pozwala na nieograniczone podróże kolejowe w wybranym okresie – 7, 14 lub 21 dni. Cena dwutygodniowego karnetu dla osoby dorosłej to ok. 1500 zł.

Pociągi w Japonii – punktualność

Oprócz bullet trains na trasach Japonii kursują tradycyjne pociągi regionalne (kakueki-teisha), pospieszne (kaisoku) oraz ekspresowe (kyuukou). Bez względu na typ połączenia czy wybraną przez pasażera trasę, wszystkie japońskie pociągi obowiązuje ta sama punktualność oraz jakość obsługi. Zgodnie z wewnętrznym rozporządzeniem Kolei Japońskich, wyłącznie w przypadku trzęsienia ziemi o sile przekraczającej 6 stopni w skali Richtera, dopuszczalne jest 5-minutowe opóźnienie. We wszystkich innych przypadkach, pasażerom zwracane są koszty biletów, otrzymują oni zaświadczenie usprawiedliwiające nieobecność lub spóźnienie do pracy oraz list z przeprosinami. Dla porównania, średni czas opóźnienia pociągów w Polsce wynosi niemal 10 minut (dane dotyczą III kwartału 2017r.).

Kultura podróży

PKP mogłyby uczyć się od Japońskich Kolei nie tylko punktualności, ale również – co dotyczy zarówno przewoźnika, jak i pasażerów – ogólnej kultury podróży. Japońskie pociągi zachęcają czystością, świeżym powietrzem i porządkiem.

Również kontrola biletów przebiega w sposób znacznie bardziej przyjazny pasażerom. Ponieważ wejście na perony możliwe jest wyłącznie po okazaniu ważnego biletu (lub jego zeskanowaniu), kontrola w pociągach może ograniczać się do weryfikacji, czy zarezerwowane miejsca zostały zajęte na właściwej stacji. Kontrolerzy – kłaniając się z szacunkiem podróżującym – przechadzają się po wagonach z tabletami, na których sprawdzają obsadzenie miejsc. Zazwyczaj nie ma z tym większego problemu, gdyż Japończycy bez trudu odnajdują wyznaczone dla nich siedzenia. Znając numer miejscówki, wystarczy stanąć w odpowiadającej mu strefie peronu i ustawić się w kolejce do wejścia. Pociągi zawsze zatrzymują się w tych samych miejscach, dlatego z łatwością można trafić do właściwego przedziału. Podróżujący nie muszą też obawiać się zadeptania i przepychanek przed wejściem do pociągu. Jeszcze przed jego przyjazdem w każdej ze stref ustawiają się równiutkie kolejki. Sprawność ich wsiadania kontroluje obsługa kolei, która w razie potrzeby, pospiesza ociągających się pasażerów.

We wszystkich przedziałach pociągu – z uwagi na komfort podróżujących – obowiązuje zakaz prowadzenia rozmów telefonicznych. Z telefonu można korzystać wyłącznie w specjalnie wydzielonych przedsionkach. W czasie podróży warto natomiast przyjrzeć się zachowaniu maszynistów. By uchronić się przed sennością i utratą koncentracji, zobowiązani są do wykonywania określonych gestów, które dla niezorientowanych przypominać mogą dziwną, pociągową gimnastykę.

Japońskie pociągi

Mimo wysokich kosztów podróży, będąc w Japonii, warto choć raz skorzystać z niezwykłej jakości szybkich kolei shinkansen. To nie tylko najbardziej praktyczna i najszybsza forma transportu, ale również – a może przede wszystkim – wyjątkowe doświadczenie kulturowe.

pozostałe ARTYKUŁY